Nejčastější mýty o autismu, které stále přežívají (a jak je vyvracet)

Autismus je dnes mnohem viditelnější než dřív – nejen díky diagnostice, ale i díky otevřenějšímu dialogu o tom, jak děti skutečně vnímají svět. Přesto kolem něj koluje spousta mýtů, které dokážou znejistit rodiče, pedagogy i samotné děti.
Pojďme se proto podívat na ty nejčastější z nich a jednoduše si vysvětlit, proč neplatí.


1) „Děti s autismem nemají emoce.“

Tento mýtus přežívá snad nejtvrdohlavěji. Pravdou ale je, že děti s autismem prožívají emoce stejně hluboce jako ostatní – jen je často jinak vyjadřují. Někdo nedokáže rychle reagovat, jiný se uzavře, další se přetíží hlukem nebo neočekávanou změnou.

👉 V praxi nejde o nedostatek emocí, ale o jiný způsob zpracování a vyjadřování.


2) „Autismus způsobuje špatná výchova.“

Tento mýtus je nejen nepravdivý, ale i zraňující. Autismus je neurovývojová odlišnost, která vzniká během vývoje mozku – rozhodně ne výchovou ani rodinným prostředím.

Rodiče dětí s PAS často dělají nadstandardní množství práce, aby dítěti pomohli zvládat svět kolem sebe. Jejich úsilí si zaslouží respekt, ne obviňování.


3) „Dítě s autismem se nechce kamarádit.“

Většina dětí s autismem touží po vztazích stejně jako jejich vrstevníci. Co jim ale často chybí, jsou jasná pravidla sociálních situací, čtení neverbálních signálů a schopnost odhadnout, co druhý myslí „mezi řádky“.

To, co může zvenčí působit jako nezájem, je často ve skutečnosti nejistota nebo přetížení.


4) „Děti s autismem nemají představivost.“

Některé děti potřebují konkrétnost a oporu ve struktuře, ale mnoho z nich má bohatou fantazii, jen ji vyjadřují po svém.
Někdo kreslí složité světy, jiný se zajímá o vesmír, další skládá příběhy podle vlastních pravidel.

Fantazie a originalita u dětí s autismem bývají jen jinak strukturované — a často velmi silné.


5) „Autismus je jen u chlapců.“

Autismus se u dívek často projevuje jinak a umějí lépe napodobovat sociální chování, takže je jejich odlišnost dlouho přehlížena.
Dnes víme, že autismus se vyskytuje u všech pohlaví, jen bývá u dívek diagnostikován později.


6) „Dítě z autismu vyroste.“

Autismus není nemoc, ze které je možné „uzdravit“. Je to způsob, jakým mozek pracuje.
Dítě však může – s podporou – rozvíjet své silné stránky, učit se novým strategiím a lépe zvládat náročné situace.
Z autismu se nevychází, ale lze s ním velmi dobře žít.


Jak mýty vyvracet srozumitelně a citlivě

  • mluvte o rozdílech jako o jiném způsobu fungování, ne o vadách

  • zaměřte se na silné stránky dítěte

  • vysvětlujte jednoduchými příklady

  • přiznávejte nejistotu – nikdo neví všechno

  • podporujte empatii u ostatních dětí

Když lidé porozumí tomu, co vlastně autismus znamená, mizí strach i předsudky. A právě to dětem otevírá cestu k přátelství a bezpečí.


Příběhy pomáhají bourat bariéry

Pro děti bývá nejsrozumitelnější, když svět autismu poznají skrze příběh.
Právě proto vznikla kniha Lukáš a profesor Neptun – citlivý příběh o chlapci s autismem, který hledá své místo ve škole i mezi kamarády.

Kniha může být:

  • krásným úvodem do tématu pro děti,

  • pomocníkem pro rodiče,

  • nástrojem pro třídní kolektivy, které se učí porozumění.

česká kniha o autismu pro děti

👉 Více o knize najdete zde: Lukáš a profesor Neptun

Přečtěte si také: