Jak doma pracovat s dětmi s ADHD a knihou Můj brácha Tornádo

Jak doma pracovat s dětmi s ADHD a knihou Můj brácha Tornádo

Může tahle knížka pomoci porozumět dítěti s ADHD?

Jsem autorkou knihy Můj brácha Tornádo, která otevírá téma pozornosti, hyperaktivity a impulzivity dětsky srozumitelně a bez moralizování. Rodiče i učitelé se mě často ptají, jak s touhle knížkou doma pracovat, aby dětem i dospělým opravdu pomohla. Tady je pár jednoduchých bodů z praxe:

kniha jako pomoc pro adhd

Společné čtení knihy

Čtěte spolu a nahlas. A po malých částech. Tak, aby to dítě stihlo vstřebat a pochopit. Ujistěte se, častěji a po menších celcích, že děti ví, co četly. Dítě s ADHD často ztratí na chvíli pozornost a pak už neví, co se v příběhu stalo, nebo si tím není jisté. Pro okolí to obvykle vypadá, jako že se nudí nebo o knihu nemá zájem. Když ale spolu častěji převyprávíte, kam jste v příběhu dospěli, bude to mnohem lepší.

Zastavujte se u scén, kde je „tornádo“ vidět – rychlé reakce, skákání do řeči, zapomínání. Ptej se: „Kde bys to měl podobné? Co ti tehdy pomohlo?“ Děti často samy pojmenují, co jim dělá potíž.

dětská kniha o adhd

Vytváření prostoru pro otázky

Po dočtení kapitoly dejte dítěti čas. ADHD hlava jede rychle – otázky přijdou klidně až za hodinu. Vraťte se k nim, klidně nad večeří. Odpovídejte stručně a věcně.

Identifikace s postavami

Děti při čtení této knihy samy rychle poznávají, že problémy, se kterými se potýká hlavní hrdina Jonáš, mají i ony samy. To je dobré téma k rozhovoru: dobré je dětem říct, že za svou hyperaktivitu a horší soustředění nemůžou – ale že s tím jde něco dělat. Ostatně, i Jonáš se postupně učí své problémy zvládat, rozpoznat své silné stránky a využít je. Stejně jako se to mohou učit i vaše děti.

děti s ADHD

Vysvětlování, jak funguje mozek s ADHD

Jednoduché vysvětlení funguje nejlíp: „Tvůj mozek je rychlík. Umí spoustu skvělých věcí, ale občas musí víc brzdit. Učíme se, jak na to.“ Přidejte konkrétní projevy (rychlá řeč, zapomínání úkolů, vrtění) i to, co pomáhá.

Důležitost empatie i pravidel

Připomínejte sourozencům i prarodičům: jinakost není rozmazlenost. Na druhé straně je ale potřebné i ty “odlišné” děti vést k tomu, že i ostatní mají své potřeby, že i ony musí plnit úkoly, pomáhat ostatním a že mají moc to dokázat.


Jak z knížky vytěžit maximum (rychlé tipy)

1) Netlačte na pilu, nepřehánějte
Na začátku kapitoly si řekněte, co jste se dočetli minule a kolik toho přečtete dnes. Může vám pomoci třeba i časovač (5–10 minut soustředění, pak jdeme dělat něco, co dítě baví).

2) Pohybové pauzy
Krátká přestávka mezi odstavci – 10 dřepů, protažení, napití. Dítě se vrátí klidnější a zvladatelnější.

3)  Mikroúspěchy
Každá maličkost = minicíl. Příklad: „Dneska zkusím počkat, až domluvíš.“ Po splnění malá pochvala, ne věcná odměna – posilujeme vnitřní motivaci.

6) Není to lenost
Připomínejte si: problém v chování ≠ charakterová vada. Je to dovednost, kterou se učíme – stejně jako vázat tkaničky.


Témata k rozhovoru po kapitolách (pro starší děti)

  • Impulzivita: „Kdy ses rozběhl dřív, než jsi stihl přemýšlet?“

  • Kamarádství: „Co by sis přál, aby kamarádi věděli o tvém ‚mozku‘?“

  • Soustředění: „Kde se ti soustředí nejlíp – u stolu, na koberci, na míči?“

  • Sebehodnota: Najděte během dne moment, kdy se dítěti něco povedlo. Pojmenujte to přesně.


Malé domácí pomůcky inspirované příběhem

  • Krabička „první pomoci“: antistresová kulička, papír na čmárání, pití, kartička „potřebuju pauzu“.

  • Ranní checklist: 3–5 obrázků – zuby, tričko, svačina, aktovka, boty.

  • Večerní „odlož myšlenky“: sešit na zářící nápady, které počkají do zítřka.

 

Přečtěte si také

Více o knize Můj brácha Tornádo

Objednat knihu s pracovními listy